More English – let ´s do it!

Wir haben uns am Trave-Gymnasium auf den Weg gemacht, unseren Schülerinnen und Schülern „ein bisschen mehr Englisch“ anzubieten.

Warum wir das machen?

Zum einen sollen Kinder, welche an der Grundschule Roter Hahn die bilingualen Klassen besucht haben, die Möglichkeit erhalten, auch bei uns ihre Englischkenntnisse zu vertiefen. Wir knüpfen damit an die bereits vorhandenen Sprachkompetenzen dieser Schülerinnen und Schüler an.

Doch unsere zusätzlichen Angebote in englischer Sprache sind nicht nur den Kindern dieser Grundschule vorbehalten, sondern sie stehen allen Kindern offen. Beispielsweise bietet Frau Pionke eine Theater-AG auf Englisch an: Let´s act!

Die Trave+-Kurse der Orientierungsstufe „Green Heroes“ führen spielerisch auf Englisch an Teilhabe und Mitgestaltung der eigenen Lebenswelt und Umweltpädagogik heran.

In der Mittelstufe haben wir unser Angebot im Wahlpflichtbereich um zwei bilinguale Kurse „Going Green“ mit dem Schwerpunktthema Nachhaltigkeit erweitert.

Die Bilinguale Erziehung Lübeck gGmbH unterstützt unser Anliegen. So werden Muttersprachler von der gGmbH finanziert, die unterschiedliche Unterrichtsfächer bei uns begleiten: Dadurch findet phasenweise Sport-, Biologie- oder auch Philosophieunterricht auf Englisch statt.

Im Rahmen einer Kooperation mit der Grundschule Roter Hahn sowie der Trave Grund- und Gemeinschaftsschule können die Kinder gemeinsam ein Sprachzertifikat erwerben. Wenn die allgemeine Lage es zulässt, sind auch gemeinsame Theater-, Sport- oder Musikprojekte in englischer Sprache geplant.

Unser langfristiges Ziel ist es, ein breites bilinguales Angebot an unserer Schule zu etablieren.

Let´s do it!

Kirsten Oldenburg

Koordinatorin „More English“-Angebote

kirsten.oldenburg(at)schule-sh.de

Welcome Shannon!

My name is Shannon Stolzenberg, and I am an English Native Speaker at Trave-Gymnasium. I come from Cape Town, South Africa, where I grew up in a multilingual home.

As a person with first-hand experience in learning a new language, I know how challenging it can be to learn a new one. I am equally aware of how easy it is to forget a language when it is not being practiced daily.

I assist in English classes, where I:

• work with smaller groups, doing tasks, and encourage students to express themselves in English.
  • help during lessons, working one-on-one with students to explain concepts they don’t fully understand.
  • encourage speaking by engaging in informal, everyday conversation about their interests.
  • assist in non-English subjects, explaining concepts and answering in English. In doing so, it allows students to get accustomed to the language outside a traditional English class.

I am passionate about languages and appreciate the progress my students are making.

Welcome Sara!

My name is Sara Jane Nolte, and I originally come from New Hampshire, USA. Now, I’m happy to call Travemünde my home, where I live with my husband and our two daughters. In our household, we speak both English and German!

At Trave Gymnasium, I enjoy working as an English language assistant. I love having the opportunity to converse with students in my native tongue and help them refine their pronunciation and grammar.

I work with students in various settings, like workshops, presentations, and even entire classes. I use interactive and fun activities, like games and role-playing, to create a relaxed environment where everyone feels comfortable speaking up. Building connections with students and serving as a resource for teachers has been incredibly rewarding.

Seeing students overcome their fear of speaking English in front of others is one of the most fulfilling parts of my work. Witnessing their progress and confidence boost over time is truly a success story, and it motivates me to keep going.

If you’re interested in learning more about improving your English skills, I’m always happy to chat!